Navzdory mnoha proklamacím o nutnosti preference železniční dopravy před silniční je železnice v ČR dlouhodobě znevýhodňována. Nejedná se však pouze o vlastní investice do dopravní infrastruktury (viz nově budované silnice, dálnice i obchvaty v posledních letech a oproti tomu poslední nová železniční trať otevřená v roce 1964), ale zejména o diskriminující zpoplatnění železniční dopravní cesty. Tyto poplatky (obdoba mýtného na dálnicích) totiž platí všechny vlaky bez rozdílu, a to na všech tratích. Naproti tomu v silniční dopravě linkové autobusy (kromě dálkových spojů na dálnicích) žádné mýto neplatí, a navíc jsou osvobozeny od silniční daně.
Takto nerovnoměrné a nespravedlivé zpoplatnění dopravní infrastruktury i další finanční zátěže v ČR zcela pokřivuje dopravní trh a ekonomicky zvýhodňuje silniční dopravu před železniční.
Úspěchem je jednoznačně odpuštění poplatků na obnovitelné zdroje, které schválila loni na podzim Evropská komise. Tyto poplatky totiž museli železniční dopravci využívající k pohonu vlastních vozidel trakční elektřinu platit v plné výši, což jen zvyšovalo znevýhodnění železniční dopravy vůči silniční. Jedna vlaštovka ale jaro nedělá…
Spolek za efektivní železnici se bude zasazovat o nastavení rovných podmínek mezi silniční a železniční dopravou.