Evropské železnice čekají v nejbližších letech velké změny. Postupně je totiž zaváděn jednotný Evropský systém řízení železniční dopravy (European Railway Train Management System – ERTMS), který zvýší bezpečnost na železnici. Dojde také k odstranění „železničních hraničních přechodů“, a to jako u úplně posledního druhu dopravy. ERTMS nahradí jednotlivé národní zabezpečovací systémy, což konečně umožní zajíždět železničním dopravcům i do dalších států, aniž by museli přepřahat hnací vozidlo nebo ho speciálně vybavovat dalšími zabezpečovacími systémy.
V České republice se počítá se zavedením tzv. výhradního provozu na dvou hlavních železničních koridorech od 1. 1. 2025, což v praxi znamená, že po tomto datu na dvě páteřní tratě již nebudou smět vyjet vozidla bez mobilní jednotky ETCS. Nejzazší termín pro zavedení ETCS stanovený EK je přitom až rok 2030. Okolní státy, především Německo a Rakousko počítají s úplným využitím času až do roku 2030. V praxi to také bude znamenat, že díky spuštění výhradního provozu na koridorových tratích k 1. 1. 2025 budou moci bez jakýchkoliv technických překážek zajíždět všechna vozidla vybavená mobilní jednotkou ETCS na českou železniční síť, ale opačně to bude platit až po dalších 5 letech.
Zkušenosti se zpětným dovybavováním vozidel systémem ETCS, a především s jeho financováním jsou přinejmenším rozpačité. Počet zrušených výběrových řízení je stále vysoký, i když počet železničních hnacích vozidel tímto systémem dovybavených postupně roste. Společným jmenovatelem rušení výběrových řízení je buď vysoká cena, nebo nezájem dodavatelů se vůbec přihlásit.
Otázkou stále zůstává, zda český NIP ERTMS reflektuje specifika regionální dopravy včetně nedávno uzavřených desetiletých smluv na dopravní obslužnost mezi kraji a dopravci. Za současného stavu by po 1. 1. 2025 v podstatě žádná regionální linka nemohla zajet do stanic ležících na hlavních koridorech, kam ale právě mnoho z nich míří. Není však v technických ani finančních možnostech České republiky dovybavit všechny vlakové soupravy zabezpečovačem ETCS ani je nahradit novými, která už tímto zařízením budou vybavena. Hrozba rušení stovek vlakových linek a de facto zrušení desítek lokálních tratí trvá.
Spolek za efektivní železnici se bude zasazovat o řádnou diskuzi s odbornou veřejností ve snaze poskytnout platformu pro sdílení názorů k problematice zavádění ETCS. Naším společným cílem je, aby zavádění evropského zabezpečovače proběhlo, pokud možno bez vážnějších problémů, které by mohly ohrozit provoz na českých železnicích.