Zase se nám srazily vlaky

18.září 2024 došlo ke srážce vlaku KŽC Doprava s vlakem ČD. Příčina? Nepozornost strojvedoucích dopravce KŽC, kteří nerespektovali návěst Stůj hlavního návěstidla. Na hnacím vozidle seděli dva-zácvikář a instruktor, přesto návěst nerespektovali. Naštěstí zranění nejsou vážná. Pozornost vzbudil způsob evakuace cestujících-znalí poměrů se ptali (neúspěšně),proč se cestující nenechají přestoupit do náhradní soupravy,která by přijela ne vedlejší kolej. Zřejmě se chtěli záchranáři "ukázat".

Bohužel jako u jiných mimořádností, i tady se hned objevily spekulace, proč není zaveden evropský systém ETCS. Otázka však zní jinak - dokázal/nedokázal by národní či evropský systém mimořádnosti zabránit? Dokázal. Problém je, že vozidlo řady 813.2 není vybaveno mobilní části národního či evropského zabezpečovače.

A také proč by bylo? Národní legislativa to umožňuje a takových vozidel jsou stovky. Proč by se do nich instalovala mobilní část ETCS či LVZ, když drtivou většinu výkonů jezdí na tratích, kde přenos informací na hnací vozidlo není zaveden. V našem článku "Úvaha k zabezpečení české železnice" popisujeme tristní stav úrovně bezpečnosti. To bylo řečí po srážce vlaků u Perninku - na tratích s organizováním dopravy podle předpisu D3 se nic nezměnilo, na tratích mimo ty vybrané, tzv. evropské, se také nic neděje.

A aby se stav vylepšil", stále se trvá na výhradním provozu pod dohledem evropského systému ETCS, národní systém se nedovoluje budovat a dokonce se nařizuje vypnout. Výpadky sítě GSM-R v Německu by měly varovat zodpovědné, že sázet na jednu kartu je nebezpečné. Přes systém GSM-R se komunikuje hlasově, ale také předávají informace zabezpečovacího zařízení. Němci, Rakušané jsou si zranitelnosti ETCS vědomi, národní systémy neruší, ba dokonce v Německu jimi osadili všechny tratě. Jen my jsme jiní - rušit LVZ, snášet návěstidla, však ono se to při výpadcích nějak vyřeší.

O nasazení zabezpečení tratí, ale i o dálkovém řízení dopraven bez patřičné zálohy rozhodují (podle vyjádření ministerstva dopravy i Správy železnic) odborníci. Stačí se na ně blíže podívat - nemají v drtivé většině ani základní dopravní vzdělání, v reálném provozu neodpracovali ani minutu, ale zato přesně ví, co se má dělat, kdy a jak se to má dělat. Jeden z takovýchto "odborníků" od COVIDu dokonce stále pracuje z domova, na MD ho nikdo dokonce ani nepostrádá.

Proto apelujeme na MDČR - nebojte si přiznat, že jdeme špatnou cestou a poučme se u sousedů. ECTS se zavádělo kvůli možnosti využít hnací vozidla ve více zemích. Ale technika šla tak daleko, že hnací vozidla jedou z Nizozemí přes Německo, Českou a Slovenskou republiku do Maďarska, Rakouska a ETCS nepotřebují. Umí národní systémy.

A uvědomují si zodpovědní, že v této nejisté době můžeme svým přístupem nahrávat silám, které nejsou České republice nakloněny?